Ze bedienen allebei de bovenkant van de markt. Dat hebben ze in relatief korte tijd voor elkaar gekregen. En dan huurt de een ook nog eens het pand bij de ander. Voldoende raakvlakken dus om Rob van Moorsel van Preza en Stef Oerlemans van 4x4Center bij elkaar aan tafel te zetten.
Mooie verhalen komen op tafel. Heel puur. Vanuit een voelbare passie voor wat ze doen. Twee op en top ondernemers die er bewust voor hebben gekozen om niet de hele markt te willen bedienen.
Of zoals Rob van Moorsel van Preza het heel stellig zegt: “Wij maken liefst zo min mogelijk poorten per jaar …”
Meent hij dat? “Ja. Wij zijn hier met zijn achttienen. Maken alle poorten zelf. Compleet. Inclusief montage. En natuurlijk krijgen we ook aanvragen om een standaard poort te maken. Maar de fabricage ervan past gewoon niet bij de mensen die hier werken. Dat zijn vaklui. Het is mijn drijfveer onder het ondernemen: met mooie mensen mooie dingen maken.”
Mooie dingen maken. En daar is markt voor?
Rob: “Absoluut. Want als je dan toch mooi of zelfs riant woont, dan wil je dat alles klopt. Elk detail. En wat is het eerste wat je ziet als je bij een huis aankomt? Inderdaad, de poort. Wij ontwerpen die op maat, maken die op maat en plaatsen hem op maat. En ja, daar betaal je voor. Maar dan heb je het beste van het beste. Met padouk hardhout bijvoorbeeld. Dat komt uit Afrika. Ik vind dit het mooiste hout ter wereld, dat koraalrood is als het hier binnenkomt, maar dat prachtig zilverachtig grijs verkleurt als het eenmaal buiten staat.”
Ha … nog een linkje tussen de twee ondernemers: Afrika.
Stef van 4x4Center was er vaak, vertelt hij. En veel van zijn producten komen uit Zuid-Afrika of Australië, de twee landen bij uitstek voor overlanding: reizen als avontuur, liefst in een 4x4 of vergelijkbare wagen, met daktent uiteraard, om in het wild te kunnen overnachten.
“Het is voor veel mensen een droom: zo’n eigen cruiser, volledig geprepareerd, met alle gemakken en luxe voorzien, maar met je eigen touch daaraan. Wij verkopen alles om je 4x4 in te richten en uit te rusten voor je vakantie of het avontuur. En net als Rob gaan wij ook voor het beste van het beste. Ik wil geen rommel verkopen. Ik wil dat je vakantie of avontuur de belevenis wordt waar je altijd al op hoopte.”
‘Steeds slimmer werken’
Sinds 2,5 jaar zit Preza in een prachtig nieuw pand op de kop van de Pater van den Elsenlaan, bij de entree tot De Amert. Zijn voormalige pand kwam te huur. En sindsdien is ‘Rooienaar’ Stef Oerlemans ondernemer in Veghel, enkele tientallen meters verderop als waar Preza huisvest. De twee kennen elkaar dus al: de een huurt bij de ander.
Extra bijzonder dat ze allebei, in een heel andere markt, toch min of meer dezelfde doelgroep hebben. Dat hebben ze allebei in relatief korte tijd voor elkaar gebokst. Stef is pas 28 en nam het bedrijf van zijn vader over toen die ziek werd. Hij verlegde de koers: van focus op de werkplaats naar die op de verkoop van onderdelen.
Voor Rob is het nog geen vijftien jaar geleden dat hij met zijn eerste foldertje voet aan de grond probeerde te krijgen in de wereld van de toegangspoorten. Intussen is Preza een merk in diezelfde wereld geworden. Je hebt poorten en je hebt Preza poorten.
Hun aanpak? Die is voor allebei min of meer hetzelfde: de focus ligt niet op groei, maar op kwaliteit. Rob: “Wij doen eerlijk gezegd nauwelijks iets aan marketing. En toch: vraag je een architect of hovenier om een bijzondere poort, dan zal hij onze naam noemen. Dat is de verdienste van dat we altijd vast hebben gehouden aan waar we voor staan. Dit is wat ik wil doen. En dit is zoals ik het wil doen. Niet groeien, maar steeds slimmer werken. Daar de focus op leggen. Op mooie producten. Met de mensen die we hier hebben.”
De markt voor 4x4 accessoires is wellicht iets competitiever dan die van poorten. Het is handel. Lastiger dus om je te onderscheiden. En dus is marketing wel belangrijk voor Stef: “Die marketing zit niet perse op onze bedrijfsnaam, maar vooral op de merken die wij voeren. Die zijn relatief nieuw in Europa. Dus daar ligt een mooie taak voor ons. En toch begint dat zijn vruchten af te werpen. Het is bijvoorbeeld al mooi om te horen dat vrienden elkaar naar ons doorverwijzen: ‘Je moet gewoon naar 4x4Center gaan. Die regelt dat wel.’ Dat is waar je naar toe wil. Dat je ergens voor staat en dat mensen dat zien …”
Lid Ondernemend Veghel
Beide zijn overtuigd lid van Ondernemend Veghel en proberen zo vaak mogelijk aan te sluiten bij bijeenkomsten. Al hebben beide een duidelijke voorkeur: de bedrijfsbezoeken. Stef: “Mooi om bij andere ondernemers binnen te kijken!”
Rob: “De blind lunches zijn erg leuk. Dat je met mensen aan tafel zit die je anders niet spreekt. Maar ook zo’n evenement als The Hop On Hop Off Tour, waarbij je in korte tijd 5 bedrijven bezoekt. Superinteressant en erg gezellig!”