Twee totaal verschillende bedrijven. Twee totaal verschillende ondernemers. Die allebei aan de Amert op hun eigen manier bouwen aan hun bedrijf. En die toevallig … buurman en buurman zijn.
Ze kennen elkaar, maar vooral eigenlijk van het zien. En toch, als ze bij elkaar aan tafel zitten, hoeven er geen vragen te worden gesteld. Het gesprek rolt vanzelf de diepte in.
Een korte introductie eerst.
Brago Luchttechniek BV produceert en monteert kunststof luchtkanalen. Doen ze al een tijdje: al meer dan dertig jaar. Ooit als onderdeel van de Gabriels Totaal Techniek. Intussen als zelfstandig bedrijf. Met Rob Gabriels, inderdaad telg van, sinds 2021 aan het roer.
Timbor is net iets ouder: volgend jaar viert het zijn veertigjarig bestaan. Een bouwbedrijf. Met Tom van Oort, zoon van de oprichter, en Sander van den Hurk samen aan het roer.
En daar zit al een verschil: “Het is fijn om een bedrijf met zijn tweeën te leiden, vind ik”, zegt Sander. “Tom en ik zijn totaal anders. De een is iets behoudender bijvoorbeeld, de ander wil vooral vooruit. Maar juist omdat we zo verschillend zijn houden we elkaar en daarmee het bedrijf scherp en in balans.”
Daar staat tegenover dat Rob beslissingen kan nemen zonder te hoeven overleggen. “Het heeft allebei zijn voordelen”, zegt Rob. “Voorheen – bij Gabriels – waren we met meerdere compagnons. Dat had impact op de besluitvorming. Brago is toen losgetrokken van de groep, waarbij ik de kans kreeg om het in volledige eigendom over te nemen. Het is altijd een heel solide bedrijf geweest. Maar in automatisering op de werkvloer en het digitaal vastleggen van het proces, konden we naar mijn idee nog flink wat slagen maken. Daar ben ik op in gaan zetten. Intussen staat de organisatie als een huis. Dat is nodig om ons te blijven ontwikkelen. Zo zijn we met een nieuw concept bezig. Als dat aanslaat …”
Ook Sander heeft iets in gang gezet toen hij in 2014 instapte. Andere focus alleen dan Rob. “De bouw zat heel traditioneel in elkaar. Bestekken waren heilig bijvoorbeeld. Wij werken tegenwoordig amper nog met bestekken. We stappen veel eerder mee in. Zitten als bouwbedrijf bijvoorbeeld samen met klanten bij de architect aan tafel. Ook in het werk zelf hebben we accenten verlegd. Hier ben je op en top vakman. Vlechten bijvoorbeeld hoef je als timmerman niet. Dat besteden we uit. En ja, dat heeft iets in gang gezet. In de markt. Maar ook op de arbeidsmarkt. Heel simpel voorbeeld: de afgelopen paar maanden hebben we zes timmermannen aangenomen.”
Andere manier van denken.
Daarom ook moest het pand op de schop. Sander: “Voorheen kwam de aannemer bij mensen thuis. Tegenwoordig spreken we bijna altijd hier op kantoor af. We zijn wat naar de bovenkant toe opgeschoven in de markt. Dan wil je het voor jezelf ook gewoon goed op orde hebben. Zonder dat het over the top moet zijn. Dat zou niet bij ons passen. We hebben intussen gemiddeld 40 mensen aan de gang. Tien jaar geleden waren dat er 6. Die groei komt echt van binnenuit: we zijn en blijven dat nuchtere bedrijf. Is het mooi weer, dan heb ik gewoon mijn korte broek aan hoor, ook als ik afspraken heb staan.”
Taarten
Brago Luchttechniek BV en Timbor dus. Ieder in hun speelveld een bekende naam, Brago landelijk, Timbor met name in de regio. In het werk komen ze elkaar niet tegen: Brago zit veel in de grotere utiliteitsbouw, Timbor op de particuliere en kleinzakelijke markt. Toch maken ze wel degelijk gebruik van elkaars faciliteiten: op vrijdagmiddagen parkeren de bouwvakkers van Timbor hun auto altijd wel op het terrein van de buurman.
Prima, vindt die buurman. Lekker doen.
Sander: “Toevallig vorige week hier nog gezegd: eigenlijk moeten we een keer een paar taarten laten bezorgen. Goed dat we het er nu over hebben. Die komen er aan …”
Twee Veghelse bedrijven, zonder dat ze nu een hechte band met het dorp Veghel hebben. Rob woont in Den Bosch, Sander woonde altijd in Erp en pas sinds een paar jaar in Veghel.
Hun band met Ondernemend Veghel?
“Die verdient nog wat aandacht”, zegt Rob met een glimlach. “Een eigen bedrijf, twee jonge kinderen, een leven in Den Bosch … Ik zat een tijdje bij een netwerkclub in Den Bosch, maar daar ben ik gestopt. Je tijd is kostbaar. Dan moet zo’n club ook echt iets toevoegen.”
“Helemaal mee eens”, zegt Sander. “Veel initiatieven van Ondernemend Veghel doen dat. De bedrijfsbezoeken zijn per definitie interessant. De blind lunches zijn dat ook. In korte tijd met elkaar praten over het ondernemen. Daar leer je van. Maar een middagje golfen met zijn allen …? Nee, die tijd gun ik mezelf dan weer niet.”
Uur verder. De diepte ingegaan. Tips gedeeld. Over HR, marketing, visie. Enige vraag die vanuit de interviewer is gesteld, is of we dan toch maar eens een foto zullen maken …
Klus geklaard. Of zoals Buurman & Buurman zouden zeggen: A je to!